Blogger Layouts

this is eikha halim

this is eikha halim
laa tgk je la hehe

Wednesday, January 26, 2011

Blood Donation

Hi geng..opss assalamualaikum n salam 1 Malaysia.

Nak share something nie..Hari nie kolej aku de buat blood donation. Macam biase la every semester Pusat Darah Negara akan dtg buat hari menderma darah. Ramai la jgk yg merelakan diri diorg utk jadi penderma darah. Best woo.

Aku penah jgk jd penderma darah. 1st time nak donor takut la jgk. Mane x nye ade persepsi manusia yg mengatakan once u donate ur  blood u will be fat gurl/boy. Haha mane x cuak kan. Ahh pedulikan je. Aku da nekad da ni nk derma darah. Perghh excited giler kan. Macam ape je.

b4 nak jd penderma ni kite kene isi borang dulu.Make sure jujur ok. X boleh tipu2 haha tapi aku tipu je. Yela excited punye pasal kan. Kadang yg jujur sgt pon x blh jgk kan bile nak buat bende baek. hehe. Ade la syarat2 yg perlu dipatuhi b4 nk derma darah antaranya ialah :
  1. Anda berumur 18-60 tahun.
  2. Berat badan melebihi 45kg.
  3. Tidur melebihi 5 jam.
  4. Anda sihat pada hari tersebut.
  5. Tiada masalah perubatan.
  6. Tidak mengambil sebarang ubat ( seperti aspirin )
  7. Anda telah mengambil sedikit makanan sebelum menderma darah.
  8. Pendermaan terakhir melebihi 3 bulan.
  9. Anda tidak terlibat dalam kegiatan seperti : 
  • Hubungan sejenis ( homosexual )
  • Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (bisexual )
  • Hubungan jenis dengan pelbagai pasangan atau pekerja seks komersil.
  • Penyalahgunaan dadah secara suntikan.
  • Menjadi pasangan kepada golongan diatas.
So aku pon ingat tadi lps class nk g donate. Giler excited la kan aku nk jd penderma yg baek hati. Bukan nak riakbanggatakbur tapi kenyataan doe. Feel die laen giler bila kite nk derma darah. Sampai membe2 aku sume pelik tgk aku. Yela diorg tu ade yg penakut. Lagi busuk punye perangai bile ade yg ckp " x mau aku derma darah. Nanti darah aku abis" perghh macam tu sekali pon ade kan. Haishh.

Bile borang da isi so aku pon doktor pon check darah aku. Harap2 lepas la kan kali nie. Sem lepas aku x dpt nk donate sbb darah aku timbul, tak tenggelam macam org laen. Berdoa ni bnyk2 biar darah aku tenggelam. Sekali...haa..TIMBUL perghh. x normal btl la aku ni.

tetibe kuar la dialog nie:
aku: Aishh timbul lagi ke kak darah saye?
doktor: Haah la dik, darah awk timbul nie.
aku: Hadoii..da tu x boleh nak donate la nie?
doktor: Macam tu la nampaknye. Tapi x pe next sem try lg k ( da mcm pg ujibakat da)
aku: Kenapa darah saye timbul ae?
doktor: Ermm adik ni kurang zat dalam darah. 
aku: Haii aku sikit punye sihat pon still kurang zat. Da tu macam mane nak tambah kan zat?
doktor: Kene banyak kan makan sayur bayam, susu, n makanan yg iron tinggi.
aku: Ermm x pe la..terima kasih. (berlalu dgn muke yg gembira walaupun dlm hati terkilan)

So kesimpulannye disini ialah for those who want to be a blood donor make sure u are very well n most important things is eat a lot of bayam okie.Come with me to be a blood donor to save others who need our help. Don't be a greedy hehe that's all.

1 comment:

  1. tp Doc. Ez kte:
    darah adik timbul sbb-
    1. Tido x ckup 5 jam
    2. Lesbo n mnjadi psngan kpd golongan di atas..
    hahahahahahahahaha....

    ReplyDelete